Tuesday, July 22, 2008

Ayat-Ayat Cinta

Novel ni dapat pengiktirafan the best Seller. Prof. Emeritus Dr. Abdullah Hassan turut memuji penggunaan bahasa dalam novel ayat-ayat cinta. Bahasa yang digunakan adalah bahasa tinggi yang dapat di fahami oleh semua rumpun melayu tak kira la dari Malaysia ke Indonesia.

Ana ulas sikit pasal novel Ayat-ayat Cinta ni. As we know novel ni ditulis oleh Habiburrahman El-Shirazy yang di lahirkan pada 30 September 1976. Beliau adalah lulusan ijazah sarjana dari Universiti Al-Azhar, Cairo, Mesir.

Ayat-ayat Cinta merupakan novel yang mempunyai sentuhan yang sangat berlainan berbanding kebanyakkan novel-novel melayu yang berada di pasaran. Bagi ana, ia bukan setakat Islamic Novel but more than that. Ayat-ayat Cinta combined Islamic Novel, Love Story Novel and Cultural Novel in one novel.

Watak utama novel ni ialah Fahri bin Abdullah Siddiq, seorang pelajar Universiti Al-Azhar yang berasal dari Indonesia.

Pasangannya pula ialah gadis berpurdah bernama Aisha, gadis Jerman berketurunan Palestin yang juga belajar di Mesir.

Watak-watak lain ialah Maria, jiran kepada Fahri yang beragama Kristian Ortodoks yang menghafal surah Maryam dan lain-lain, Nurul, pelajar dari Indonesia, Noura gadis mesir yang sering diseksa oleh keluarganya sendiri terutama ayahnya si Bahadur dan Alicia perempuan dari Amerika yang akhirnya memeluk Islam. Watak-watak sampingan lain tak payahla ana cerita…

Moral values:

Pengurusan Masa

Fahri merupakan pelajar yang sentiasa sibuk selain daripada belajar, dia juga mempunyai kerja sampingan iaitu menterjemah buku-buku Arab ke dalam bahasa Indonesia disamping menulis buku tulisannya sendiri. Dia mempunyai visi atau target yang perlu dicapai dalam jangka masa panjang dan juga jangka masa pendek. Moralnya, pelajar terutamanya macam ana ni mestila bijak membuat perancangan sewaktu belajar

Menghormati penganut agama lain

Fahri dan keluarga Maria berjiran walaupun bukan sebelah rumah tapi mereka merupakan jiran yang rapat. Mereka hidup dalam keadaan saling bantu-membantu. Fahri sering menolong Maria dengan membelikan barang-barang yang dipesan oleh Maria apabila Fahri mahu keluar menuntut ilmu atau sebaliknya. Maria juga turut membantu Fahri menterjemah buku yang hendak diberi kepada Alicia. Ketika Fahri jatuh sakit, ibu Maria yang merupakan seorang doktor turut merawat Fahri.

Sikap ini juga ditunjukkan oleh Aisha gadis berpurdah yang memberikan tempat duduknya kepada wanita tua dari Amerika (ibu kepada Alicia) ketika penumpang-penumpang metro (sejenis tren di Mesir) yang lain hanya membiarkan wanita tua tersebut berdiri di dalam metro. Bahkan mereka memarahi dan mencaci Aisha kerana memberi tempat duduk kepada wanita tua warganegara Amerika itu atas alasan mereka orang Amerika.

Jaga batas ikhtilath

Di gambarkan bagaimana Fahri begitu menjaga batas hubungan dengan bukan mahram. Ini ditunjukkan di mana apabila keluarga Maria itu membawa Fahri dan rakan-rakan serumah pergi makan malam, dan Maria mengajak Fahri untuk menari, lalu Fahri menolak dengan cara baik serta menerangkan hukumnya di sisi Islam.

Ini juga ditunjukkan apabila Fahri mengelak utk bersalaman atau shake hand dengan Alicia ketika di dalam metro sewaktu Alicia mengucapkan terima kasih kepada Fahri; kerana menasihati penumpang-penumpang di dalam metro atas tindakan kurang sopan mereka kepada pelancong dari Amerika.

Tolong-menolong

Pada malam Noura didera ayahnya, Fahri telah menghantar pesanan ringkas (SMS) kepada Maria menyuruhnya turun membantu Noura.

Setia kepada pasangan

Di gambarkan bagaimana setianya Aisha kpd Fahri walaapun Fahri dikenakan tuduhan memperkosa Noura.

Sebenarnya banyak lagi moral values dalam novel ni, apa kata beli buku ni.Nak download softcopy ade je kat bawah. Click je but some people feel tedious baca tru computer..penat mata wooo...

Versi Bahasa Melayu dan Bahasa Indonesia

0 comments: