Tuesday, July 22, 2008

Takbir Cinta Zahrana

Novel ni so far ok juga but certain words ana tak berapa faham coz banyak jugala penggunaan Bahasa Indonesia. Anyway thanks for Faisal, PhD student kat lab ana ni coz dia la banyak bagitau apa maksudnya (He is an Indonesian). Thanks my friend.

Cerita ni pasal sorang lecturer bidang teknikal tak silap engineering name Zahrana, age around 34 but still single n available. Dah de ijazah sarjana n so on. Umurnya yang meningkat dan kawan-kawan sekeliling yang dah kawin serta ada anak. Sometimes buat Zahrana rasa menyesal, desperate n so on. Orang tuanya yang juga risau dengan keadaannya. But dalam soal nak pilih pasangan pun kena teliti juga even umur meningkat if that person yang datang tu tak ada ciri-ciri yang Rasulullah SAW pesan baik tolak je risikan or pinangan. Terburu-burukan tak elok.

Atlast, jodoh Zahrana dengan bekas student dia sendiri even beza umur 4 tahun. Student dia ofcourse la muda. See jodoh, pertemuan, ajal dan maut semua ketentuan Allah SWT. No need to worry even people around us banyak dah kawin ( hehehe…coz ana selalu je kena tanya soalan cepu emas..Budak-budak lab ni de je yang bebel kat ana ‘hai ..belajar tinggi-tinggi takkan calon tak dak lagi. Jangan lambat-lambat nanti orang takut bila education dah high level’… adeh..kome ni memang tak dak keja lain) …

Moralnya:

Letakkan pergantungan sepenuhnya pada Allah SWT

Berdoa selalu pada Allah SWT. Dia yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Jangan sebab ramai kawan-kawan kita yang dah kawin kita jadi desperate plak sampai grab je anyone yang datang.Bukan tuk perempuan je tau lelaki pun sama.Kawan-kawan hampa ramai kawin hampa pun kalut cari tak kira sapa dah (alamak terkeluar cakap utara)....nauzubillah..

Jangan Terburu-buru

Sometimes we need to be choosey esp for our deen, life and future. Apa yang hilang, Allah SWT gantikan yang lebih baik. Setiap yang berlaku dalam kehidupan kita pasti ada sebabnya. Sebab apa kita tak ada jodoh dengan seseorang tu? Sebabnya orang tu bukan yang terbaik untuk kita dan kita bukan yang terbaik untuk orang tu kerana Allah dah takdirkan kita terbaik untuk orang lain begitu juga orang yang tak ada jodoh dengan kita sebabnya dia juga terbaik untuk pasangannya saja. Wallahu’alam.

Selebihnya kena baca sendiri untuk tau kisah dan watak-watak lain dalam cerita ni…

Click je kat bawah tuk download:

0 comments: